Skip to main content

NÅR DU SKRIVER NYHEDSBREVE

Værktøjet giver gode råd til, hvad du skal overveje, når du skriver nyhedsbreve til dine kolleger. Det indeholder også en skabelon, du kan bruge til at skrive i.

Nyhedsbreve kan være en god form, hvis du har information, som er vigtig for dine kolleger. Det er ikke nødvendigvis en god form, hvis du gerne vil skabe debat og dialog.

Du kan vælge at printe dine nyhedsbreve og dele dem rundt, sætte dem op på opslagstavler og lign. Du kan også vælge at sende dem på mail. Det sidste er billigere og også lettere, hvis du gerne vil indsætte billeder. Du kan også finde mange elektroniske skabeloner gratis på internettet. Hvis du vil benytte mails, skal du først indsamle alle emailadresser og sikre dig, at dine kolleger bruger systemet regelmæssigt.

Sådan gør du

7 gode råd når du skriver nyhedsbreve.

Nr. 1
Dine kolleger får mange informationer hver dag. De får reklamer, mails, smsér og meget andet. Hvis de skal læse det, du slår op eller sender dem, skal du sørge for, at det er let at gå til og at det er vigtigt for dem. Nedenfor er der 5 tommelfingerregler:

Nr. 2
Tænk på læseren. Du skal overveje, hvorfor det, du skriver, er interessant for dine kolleger. Du har noget på hjerte og det er det, du skal skrive om. Men du skal vinkle det sådan, at det, du tror, der interesserer dem mest, kommer først. Skriver du f.eks. om et godt arrangement I har haft i jeres klub eller fagforening, så sørg for at skrive om, hvornår der sker noget lignende igen.

Nr. 3
Skriv kort og klart. Du kender mange fagudtryk, brug kun dem, dine kolleger også kender. Mange kolleger læser ikke meget i hverdagen, så begræns dig til det vigtigste. Hvis du har brug for at lave en længere beskrivelse, kan du evt. vedlægge den til sidst i nyhedsbrevet.

Nr. 4
Brug billeder. Et billede siger mere en tusind ord. Brug derfor billeder, hvis du har mulighed for det. Husk altid at have kameraet med til møder, fester og andre lejligheder, hvor der sker noget, der er interessant for jer på arbejdspladsen.

Nr. 5
Brug links eller henvisninger. Hvis du udsender nyhedsbrevet elektronisk, har du mulighed for at linke til andre interessante oplysninger, der uddyber det, du har skrevet. På den måde bliver dit nyhedsbrev mere interessant og brugbart for dine kolleger.

Nr. 6
Skriv i henhold til arbejdspladsen og fagforeningens holdninger. Som tillidsrepræsentant er du synlig og dine holdninger har vægt. Du skal derfor være omhyggelig med, hvordan du udtrykker dig, så du ikke risikerer at fremstå illoyal.

Nr. 7
Du skal opfordrer til dialog. Et nyhedsbrev er en kanal til at formidle viden fra dig til dine læsere. Som TR er det din opgave at repræsentere kollegerne og deres holdninger. Brug også nyhedsbrevet til at få dem i dialog med dig og hinanden. Det kan du gøre ved at opfordre dem til at melde tilbage til dig på det, de har læst eller skrive et indlæg.

Indsæt titel på dit nyhedsbrev
Indsæt evt. logo ell. billede

Overskrift afsnit 1

 

Skriv tekst til afsnit 1 her

 

 

Indsæt link her:

Indsæt evt billede

Overskrift afsnit 2

 

Skriv tekst til afsnit 2 her

 

 

Indsæt link her:

Indsæt evt billede

Overskrift afsnit 3

 

Skriv tekst til afsnit 3 her

 

 

Indsæt link her:

Indsæt evt billede

Respons fra dine kolleger.

 

Skriv en tekst om, hvordan dine kolleger kan give deres mening til kende, måske i næste nyhedsbrev, på et møde ell. lign.til afsnit 4 her

 

 

Indsæt link her:

Skriv dit navn og dine kontaktdata, evt også afdelingens.

Download nyhedsbrevskabelon som word dokument her.

 

Reference
Værktøjet er udviklet med inspiration fra Dansk naturfredningsforening.